Beauty Heaven

autótesztek női szemmel | Smart Fortwo - 12 év tapasztalattal

2019. augusztus 27. - zsu044

A blogon ezentúl autó teszteket is olvashattok majd tőlem. Nem, nem fogok hengerekről, lóerőről, és ilyesmikről beszélni, legfőképp azért, mert nem értek az autókhoz. Nem érdekel, mitől megy úgy, ahogy megy, mitől van ilyen vagy olyan hangja, mit csinálok, ha kinyomom a kuplungot, és hogyan működik a motor. Egyszerűen csak szeretem a szép kocsikat, és szenvedélyesen szeretek vezetni. Ezek a cikkek amolyan "autótesztek női szemmel" lesznek, a sorozatot pedig egy ikonikus darabbal, a Smart Fortwo-val indítom, mégpedig azért, mert ez volt életem első szerelem-kisautója, olyannyira, hogy 12 év tapasztalatot gyűjtöttem velük.

_mg_9669.jpg

2007-ben vásároltam a képen látható fekete MCC Smartot. Akkor még csodabogárnak számítottam vele, szinte mindenki megbámulta. A 800 ccm-es turbódízel motorjával nem egy lóerőbánya, de tudtam, mit miért csinálok. Városi autóra volt szükségem, a hosszabb utakra ott volt a férjem kocsija, felesleges lett volna városi kocsikázásra fenntartani egy benzinfaló járgányt, és épp 2007-ben kezdtem kapizsgálni a környezettudatos életmódot is, akkoriban ez az autó volt a legjobb CO2 kibocsájtású a piacon. Most feltehetitek a kérdést, akkor miért nem bringáztam, vagy jártam tömegközlekedéssel, ha annyira környezettudatos akartam lenni? A válasz egyszerű, a munkámhoz nélkülözhetetlen volt. Kapcsolatunk azonnali szerelemmel indult, és tartott is egészen 9 évig, amikor már vágytam valami újra, annak ellenére, hogy semmi bajom nem volt a külsejével, a szervizelése és a fogyasztása pedig egy álom volt. Ekkor jött a képbe az ezüst 451-es, ezres benzines motorral, és dupla akkora fogyasztással. Így utólag tudom, ez már nem volt túl megfontolt vásárlás részemről, nagyon hamar beleugrottam, ma már biztos, hogy nem így döntenék. 

Nekem a legelső Smart konstrukció nem tetszett, a csepp alakú fényszóróival olyan kis idétlen autó benyomását keltette, szerintem nagyon jót tett neki a ráncfelvarrás. Az MCC Smartom (fekete) külsejét már imádtam, és amit külön szeretek benne, hogy most 15 éves, és a mai napig nem ciki-autó. Állíts mellé mondjuk egy 15 éves Twingo-t.. A 451-es (ezüst) már egy kicsit dundibb, egy kicsit "autósabb". 

smart4.jpg

smart5.jpg

A beltér nem sokat változott, mindkettőben sok a műanyag, a jelenlegim más felszereltségű, így bőrkormányos, bőr váltógombot kapott, van benne kesztyűtartó, és panorámatetős, de ez semmit nem jelent, a régebbi verzióba is mindenféle okos tárolóhelyet lehet - akár utólag is - betenni. Az üléshuzat mindkét esetben hagy némi kívánnivalót maga után. A régi Smartomban (ami végülis családban maradt, ezért tudtam együtt befotózni őket) nagyon szerettem a világosszürke üléshuzatot, erős, minőségi szövet, letisztult megjelenésű, viszont a legkisebb esőcsepp is meglátszik rajta, emellett minden nyár végén vizes belsőre kellett vinnem kozmetikába, mert ha miniszoknyában - rövidnadrágban végigültem benne egy nyarat, őszre ott virított a két lábam lenyomata az ülésen. A jelenlegiben pedig utálom a mintás szöveteket, az ülések csíkos mintás huzatához egy apró pöttyös kárpitot választott az első tulaj, csodás.. Emellett az üléshuzatok kicsit műszálas érzetűek, és az egyik ülésen oldalt foszlásnak indult az anyag. Vásárláskor úgy voltam vele, ha akkora szerelem lesz, mint az első Smartom, majd áthuzatom a kárpitokat. Ez elmaradt, és már nem is fog sor kerülni rá.

_mg_9682.jpg

_mg_9685.jpg

smart3.jpg

A régi félautomata, vagyis tiptronic váltós, a jelenlegim tiptronic és automata üzemmódban is használható. Én imádtam tiptronicozni, a férjem viszont még évek alatt sem érzett rá az ízére. Ilyenkor van az, hogy panaszkodnak a Smartra, hogy bólogatósan vált. Ez nem igaz. Csodaszépen, észrevétlenül lehet vele váltani, csak rá kell érezni az ízére, és arra, hogy mikor és HOGYAN kell fel- vagy visszaváltani, hogyan kell előzni, vagy visszaváltani egy körforgalom előtt. Ha ezt nem tesszük, gondolkodni fog egy picit az autó, és lesz egy kis hatásszünet, egyébként ő is megteszi a visszaváltogatást, de mivel én dinamikusan autózok, nincs türelmem kivárni ezt. A 451-ben az automata váltóval viszont elkényelmesedtem, full szabadság, főleg városi használatnál. Előzésnél azért bele kell nyúlni, vagyis vissza kell váltani, én nem érzem annyira kifinomultnak a váltóját, hogy ilyen esetekben is rábíznám magam, de amúgy teljesen jól működik. 

_mg_9727.jpg

Az utastéren rendszerint mindenki meglepődik, mennyire tágas, abszolút nincs kisautó érzete. A panorámatetővel mégjobban fokozódik ez az érzés, imádom, hogy világos, tágas a beltér. A csomagtér nekem bőven elegendő, egy nagybevásárlás simán bepakolható hátra. 

smart7.jpg

smart6.jpg

Valahogy mégsem lett szerelem a mostani. A feketét kicsit minőségibbnek érzem, annak ellenére, hogy a jelenlegi magasabb komfortfokozatú, erősebb motoros, bár ez jelentősen a fogyasztás rovására ment. A 800-as CDI dinamikus városi autózás mellett 4,5 litert fogyasztott nálam átlagban, nagy melegben klímával néha 5 literre is felszaladt, de ez ritkán fordult elő. Teljesen hozzászoktam 9 év alatt a 4,5 literes fogyasztáshoz, így sokkolt a legelső tankolás, és a 8,2 literes fogyasztás. Úgy voltam vele, biztos elszámoltam. De sajnos nem. 8-8,5 liter között fogyaszt az ezres benzines 71 lóerős Smartom. Tény, hogy nem negyvennel vánszorgok, és hogy egy dízel kevesebbet fogyaszt, de ez akkor is botrányos egy miniautónál, a férjem 2200 ccm-es háromszor ekkora autója 6,5-7 litert fogyaszt még városban is. Ezen kívül beleestünk a 451 típushibájába is, vagyis kuplungot kellett cserélni benne, végülis az előző tulaj ezért hirdette meg, mi meg belesétáltunk a kelepcébe.. A legelső jel, hogy nem lehetett rükvercbe tenni a váltót, vagyis egyszer lehetett, egyszer nem. Miután 2x elvittem szervízbe, és 2x azt mondták, nincs baja, kezembe vettem az ügyet, és Google segítségét kértem. Nem volt egyszerű a tünetek alapján azonosítani, de megfejtettem, hogy kuplung hibás az autó. Közben szervízest váltottam, az új is azt mondta, nincs baja, jobban mondva nem tudja, mi a baja. Ekkor negyedszer is visszavittem, és közöltem, hogy a saját felelősségemre cserélje ki a kuplungot. Azóta tökéletes az autó. Ez amúgy egy sarkalatos pont, Smarthoz szervízest találni..

_mg_9709.jpg

Amit még meg kell szokni a Smart használatnál: a külvilág reakciója. A Smart nem tud semleges lenni. Vagy imádják, és megbámulják, odajönnek beszélgetni, megkérdezni róla dolgokat, vagy lenéznek, leszorítanak, ha mész 100-al, megelőznek, majd beállnak eléd 90-es tempóra, és hasonlók.. Ez utóbbi mondjuk a primitívebb férfinépre jellemző, de sajnos a magyar vezetési kultúra egyelő a nullával. 

Szerintem nagyon szerethető városi miniautó, városon kívül a 800-ast nem ajánlom, az ezressel autópályán simán lehet tartani a 130-at, ha a csillagok is úgy állnak, akár a 140-et is, de nem egy élvezetes dolog, szerintem maradjunk a városi használatnál, végülis erre lett tervezve. Ha pedig erősebb szél fúj, messze kerüljük az autópályát, és a külső utakat, konkrétan mintha szörföznénk, úgy dobálja az autót a szél, folyamatosan korrigálni kell valamerre, ha az úton akarjuk tartani az autót.

ÖSSZEGZÉS:

ELŐNYÖK:

  • miniautó, nagyon kényelmes városi használatra, a legkisebb parkolóhelyre is befér
  • tágas beltér, viszonylag tágas csomagtér
  • nálunk a típushibákat leszámítva egyik sem szervízigényes
  • a 800-as CDI alacsony fogyasztású, 4,5 liter átlag dinamikus városi használatnál
  • olyan szinten tele van pakolva elektronikával, (ABS, ESP, ASR), hogy aki egy kicsit is tud vezetni, és nem esik pánikba a legkisebb megcsúszástól is, az bárhonnan hazamegy vele. Najó, ez túlzás, de én kétszer is kerültem olyan helyzetbe, hogy muszáj volt elindulnom akkora ónos esőben, hogy egy Bp-Szfvár útvonalon SENKIVEL nem találkoztam, csak én voltam az úton, nem járt tömegközlekedés, és szó szerint senki nem volt az úton. Én egyetlen kicsit neccesebb helyzeten kívül simán levezettem ezt a távot, majd 2 év múlva ugyanilyen szituban is útnak indultam, igaz, akkor csak a város egyik végéből a másikba, de mindenféle malőr nélkül. Elképesztő, ahogy korrigál. Ezt az MCC-vel műveltem, a 451-et még nem próbáltam ilyen körülmények között, így nem tudom, megtartotta-e ezt a jó tulajdonságát..

HÁTRÁNYOK:

  • a panorámatető, illetve az MCC-nél a hátsó háromszög kisablak nem üveg, hanem plexi, ezek nagyon hamar elöregednek, repedezett, eres lett, a panorámatetőn pedig sajnos 2 csikk is landolt, ami megolvasztotta 
  • a régebbi Smart az említett plexi kisablakoknál ázott be folyamatosan, (autóüvegesnél javíttattam) a 451-es pedig a hátsó üvegnél, az ablaktörlő táján ázik, értsd: nagyobb esőnél csöpög be a víz
  • az MCC-nél a fényszórókat 2-4 havonta cserélni kell (az én 451-emben xenon van, így a sima gyáriról nem tudok nyilatkozni)
  • az 1000 ccm-es magas fogyasztású, 8-8,5 liter dinamikus városi használatnál
  • a 451-nél típushibás a kuplung
  • erős szélben folyamatos ellenkormányzást igényel az autó, rettentően dobálja a szél
  • számomra problémás üléshuzatok, ha nem olvastad végig a cikket, csak az összegzést, fent megtalálod az indoklásomat

 

Összességében imádtam Smartozni, viszont 12 év után már úgy érzem, itt az idő a típusváltásra. Továbbra is maradok a városi kisautóknál, (a nagy autó feelinget és a szágulást kiélvezem Férj éppen aktuális autóival) de az új Smart nekem már nem annyira vonzó. A külseje tetszik, de megint a beltérrel nem vagyok elégedett. Lehet, hogy 12 év után ráuntam? :)) Mondjuk ez is relatív, a férjem nem érti, mi bajom a jelenlegi Smartom üléshuzatjával, igaz, néha azt sem veszi észre, ha fodrásznál voltam! :)) A lényeg, ha ezt az apróságot félreteszitek, egy dízel Smart szerintem szuper választás városi használatra!

zsu.jpgFollow me:

 fb.jpgyoutube_1.jpginsta.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://beautyheaven.blog.hu/api/trackback/id/tr1515025734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása